Shahin Sorkh's Blog

A full stack dev journal, maybe?

 updated at 05 Jul 2023
With ♥️ by Shahin Sorkh Theme by mattgraham
Can be found at Telegram , LinkedIn , StackOverflow Can be called via email or mobile

لاراول فراتر از CRUD: صفرم. پیش‌درآمد

Laravel   Domain oriented   Programming

متن اصلی در Laravel beyond CRUD: 0. Preface نوشته Brent.

سری پست‌هایی برای دولوپرهای PHP که روی پروژه‌های بزرگتر از معمول لاراول کار می‌کنن.

سال‌هاست که پروژه‌های بزرگتر از میانگین می‌نویسم و نگه‌داری می‌کنم. پروژه‌هایی که تیم‌های دولوپر حداقل یک سال روشون کار کردن. این‌ها پروژه‌هایی هستن که به کار بیشتری نسبت به پروژه‌های معمول و معروف CRUD لاراول نیاز دارن که پایدار و قابل توسعه بمونن.

همزمان روی معماری‌های زیادی تحقیق و مطالعه کردم که به من و تیم در توسعه و نگه‌داری این پروژه‌ها کمک کنه، هم به ما و هم به مشتریانمون: DDD، معماری لانه زنبوری و ایونت سورسینگ.

چون اندازه اکثر این پروژه‌ها اونقدرا هم بزرگ نبود، استفاده تمام و کمال از این الگوها از حوصله کار خارج بود. ضمن اینکه ما هنوز با ددلاین‌ها دست و پنجه نرم می‌کردیم، به این معنی که نمی‌تونستیم سال‌ها برای بهبود معماری وقت بذاریم.

به طور کلی، طول عمر توسعه پروژه‌ها ۶ ماه تا یک سال بود که یه تیم ۳ تا ۶ نفره روشون کار می‌کردن. برخی از این پروژه‌ها بعد از عملیاتی شدن هنوز چندین ساله که تحت توسعه سنگین هستن.

در این سری، می‌خوام درباره دانشی که از طراحی این پروژه‌ها طی چندین سال به دست آوردیم بنویسم. نگاهی نزدیک به راه و روش لاراول می‌اندازم، و از چیزایی می‌گم که برای ما کار کردن یا کار نکردن. اگه با این پروژه‌های بزرگتر لاراولی کار می‌کنید و دنبال راه‌حل‌های کاربردی و عملی برای مدیریت کردنشون هستید، این سری برای شماست.

درباره تئوری، الگوها و اصل‌ها، همگی در متن وب‌اپلیکیشن‌های واقعی و اجرایی خواهم گفت.

هدف این سری اینه که راه‌حل‌های اساسی و زیربنایی برای مشکلات پروژه‌های واقعی شما ارائه کنه، که بتونید کارای متفاوتی تو پروژه‌هاتون انجام بدید. امیدوارم دوستتت داشته باشید!


نوسنده کمی درباره خودش گفته که کی هست، از کجا اومده و چه کارایی تا حالا کرده. اگه دوست داشتید می‌تونید اینجا بخونید. (م)



سری پست‌های لاراول فراتر از CRUD: